در حقیقت، ما به بررسی فاکتورهای دیگری نیز نیاز داریم تا به خوبی، با این وسیله پرکاربرد، آشنا شویم. در سال 1938 میلادی، مدیر موزه بغداد، در زیرزمین ساختمان موزه، یک باتری قدیمی (که امروزه از آن، به عنوان “باتری بغداد” یاد میشود) را پیدا کرد. مطالعات نشان دادند که این باتری تاریخی، متعلق به 250 سال قبل از میلاد مسیح بود! البته بدیهی است که ساختار این باتری، با آنچه که امروز به عنوان یک وسیله ذخیرهسازی انرژی برق میشناسیم، به کلی متفاوت بود. در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم شما را با انواع باتریها و نحوه کار کردن آنها، بیشتر آشنا کنیم. برای یک قطعهی متصل به مدار، الکترونها از قسمت آند خارج میشوند.
چرا باتریها به دو ماده مختلف نیاز دارند؟
منشأ برق باتری کجاست؟ اجازه بدهید به بررسی دقیقتر موضوع بپردازیم. من یک باتری را به یک چراغ قوه متصل و یک مدار ساده ایجاد و در آن با یک گیره کاغذ (به عنوان سیم اتصال) قطب زیرین باتری و بدنه جانبی لامپ را به یکدیگر متصل کردهام. با کمی دقت به تصویر متوجه میشوید که لامپ روشن است، زیرا الکترون ها از طریق آن (بین دو الکترود فلزی) جاری میشوند. باتری یک منبع انرژی شیمیایی مستقل با توانایی تولید مقدار محدودی انرژی الکتریکی در موارد مورد نیاز است.
در جواب پرسش ترمینال چیست؟ باید گفت که ترمینال یک قطعه فلزی با رسانایی الکتریکی بسیار بالا بوده که از یک طرف به خروجی باتری و از طرف دیگر به یک سیم برای انتقال جریان متصل می شود. لازم به ذکر است که عملکرد قطعات الکترونیکی درون ماشین بسیار به سر باتری وابسته است چرا که این وسیله به نوعی مجوز عبور جریان را می دهد. از مهم ترین قطعاتی که می توان از اجزای باتری ماشین نام برد؛ ترمینال یا سر باتری است. اما ترمینال باتری چیست؟ ترمینال یک قطعه فلزی در باطری ماشین بوده که اهمیت بسیار بالایی در کارکرد درست آن دارد. از این رو در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته تا به خوبی با سر باتری آشنا شوید.
باتری یا پیل الکتریکی (ولتاییک) منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنش های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود، این انرژی در قطب های باتری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطب های باتری به ازای یکای بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive force یا emf) باتری می گویند و آن را با یکای ولت اندازه گیری می کنند. (در فرهنگ عامیانه به قطب ها، سر مثبت و سر منفی نیز گفته می شود). باتریهای سرب-اسید از اواسط قرن نوزدهم همراه ما بودهاند و آزمایش خود را پس دادهاند.
باتریهای ثانویه به عنوان باتریهای قابل شارژ نیز شناخته میشوند و بر خلاف باتریهای اولیه، وقتی انرژی ذخیره شدهشان مورد استفاده قرار گرفت، میتوانند دوباره شارژ شوند. کلمه فلز در عنوان این نوع باتریها به صورت عمومی به کار میرود. به عبارت دیگر، الکترود منفی این نوع باتریها میتواند جنسهای مختلفی داشته باشد.
مبانی باتری چیست؟ درباره آن چه می دانید؟
این باتریها از 6 سلول مجزای 2 ولتی ساخته شدهاند، بنابراین ولتاژ نامی این باتریها 12 ولت است. هر سلول از این باتری متشکل از یک الکترود فلزی سربی «اسفنجی» (منفی)، یک الکترود دی اکسید سربی (مثبت) و الکترولیت اسید سولفوریک است. در هر نوبت تخلیه باتری، مقدار زیادی از اسید سولفوریک به آب تبدیل و دو الکترود با سولفات سرب پوشانده میشوند، حاصل این فرآیندها جریان الکترونها برای تأمین برق در مدار خارجی است.
از مدل لیتیوم یون، به عنوان بهترین باتری قابل شارژ حال حاضر mrenergyplus نام برده میشود. ولتاژ اسمی آنها، 3.7 ولت است و در ظرفیتهای 100 تا 1000 میلی آمپر، در بازار موجود هستند. باتریهای نیکل کادمیوم دارای اثری موسوم به اثر حافظه در شارژ و دشارژ هستند. این امر بدین معنی است که برای بهره بردن بیشتر از این نوع باتریها، ابتدا باید به طور کامل تخلیه (دشاٰرژ) شوند و سپس آنها را دوباره شارژ کرد. ۲ – کاربردهایی که در آنها از باتریهای قابل شارژ به عنوان وسیله ذخیره انرژی استفاده میشود و باتریها توسط یک منبع انرژی اولیه شارژ و در هنگام نیاز انرژی ذخیره شده را به بار تحویل میدهند. تاریخچهی کشف باتری به دورهی اشکانیان در تیسفون (حوالی بغداد امروزی) میرسد[۲].
- توانی که یک لامپ یا یک موتور الکتریکی مصرف یا تولید میکند با ولتاژ آن متناسب است، بنابراین معمولا ولتاژ بزرگتر به معنای توان بیشتر است.
- بعدها، در سال ۱۸۸۱، کامیل الفونس فور ، طراحی صفحات را با تشکیل ورق های سرب به صفحات بهبود داد.
- باتری لیتیوم یونی در زمانی که استفاده نمیشوند یا در انبار هستند به آرامی تخلیه.
- پروتکل شارژ (چقدر ولتاژ یا جریان برای چه مدت و چه کاری برای شارژ کامل انجام می شود) بستگی به اندازه و نوع باتری دارد که شارژ شده است.
باتری چیست؟-مستر انرژی پلاس
باتری و پیل سوختی از نظر تولید انرژی الکتریکی عملکرد یکسانی دارند و هر دو با واکنش شیمیایی انرژی الکتریکی را تولید می کنند. در باتری واکنشگرها در درون باتری قرار دارند و در طول واکنش ها مورد استفاده قرار می گیرند و مجددا باتری باید شارژ شود و اگر غیر قابل شارژ باشد باید دور انداخته شود. بنابراین تولید الکتریسیته تا زمانی که سوخت تامین شود ادامه دارد که به طور مثال یک دستگاه با پیل سوختی نیازمند سوختگیری است نه شارژ مجدد.
تحریریه جعبه گل